مرتضی زیبایی ثانی؛ محمد محمدی پور؛ ابوالقاسم شکیبا
چکیده
پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور و روش چندحسی بر حافظه کاری دانشآموزان پایه سوم با اختلال ریاضی انجامگرفته است. این مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان پایه سوم با اختلال ریاضی مراجعهکننده به مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری آموزشوپرورش ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور و روش چندحسی بر حافظه کاری دانشآموزان پایه سوم با اختلال ریاضی انجامگرفته است. این مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان پایه سوم با اختلال ریاضی مراجعهکننده به مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری آموزشوپرورش سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 45 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب و بهتصادف در سه گروه مساوی قرار گرفتند. گروههای آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای به تفکیک تحت آموزش یادگیری مغزمحور و روش چندحسی قرار گرفتند و گروه گواه آموزشی ندید. ابزار پژوهش مقیاس حافظه کاری دانیمن و کارپنتر (1983) بود و دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. نتایج حاکی از اثربخشی مثبت هر دو روش بر حافظه کاری بود. همچنین اثربخشی روش یادگیری مغزمحور هم در پسآزمون و هم در دوره پیگیری بیش از آموزش چندحسی بود (05/0>P). بر همین اساس میتوان از این دو روش در جهت ترمیم مشکلات حافظه کاری دانشآموزان با نقص یادگیری ریاضی استفاده نمود.